Τέσσερις Παλαιστίνιοι σκοτώθηκαν σήμερα σε ισραηλινά αεροπορικά πλήγματα στη Γάζα. Οι θάνατοι σημειώθηκαν ενώ μεσολαβητές συναντώνται με την Χαμάς για τη δεύτερη φάση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός.
Τα περιστατικά και οι θύματα
Γιατροί ανέφεραν ότι ένα πλήγμα είχε στόχο ομάδα ανδρών έξω από σχολείο της Ντέιρ αλ Μπάλα, στο κεντρικό τμήμα της Γάζας, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρεις άνθρωποι. Σε ξεχωριστό συμβάν, ένας ακόμη άνδρας σκοτώθηκε και ένας τραυματίστηκε σε καφέ στην πόλη της Γάζας.
Ο ισραηλινός στρατός δεν έχει σχολιάσει κανένα από τα δύο επεισόδια. Από τις 10 Οκτωβρίου 2025, όταν τέθηκε σε ισχύ η συμφωνία εκεχειρίας, περισσότεροι από 750 Παλαιστίνιοι έχουν χάσει τη ζωή τους, ενώ τέσσερις Ισραηλινοί στρατιώτες έχουν πεθάνει στο ίδιο διάστημα.
Οι διαπραγματεύσεις για τη δεύτερη φάση και τα εμπόδια
Στελέχη της Χαμάς και άλλων παλαιστινιακών οργανώσεων πραγματοποιούν συναντήσεις στο Κάιρο από το Σάββατο με μεσολαβητές από την Αίγυπτο, την Τουρκία και το Κατάρ. Συζητούν την εφαρμογή της δεύτερης φάσης της συμφωνίας που επιτεύχθηκε με την αμερικανική μεσολάβηση.
Σύμφωνα με το σχέδιο του Συμβουλίου Ειρήνης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, η Χαμάς θα πρέπει να παραδώσει σταδιακά τα όπλα της σε διάστημα οκτώ μηνών. Μια υποστηριζόμενη από τις ΗΠΑ επιτροπή Παλαιστίνιων τεχνοκρατών θα αναλάβει τη διακυβέρνηση της Γάζας.
Ωστόσο, ο αφοπλισμός της Χαμάς αποτελεί σοβαρό εμπόδιο. Δύο αξιωματούχοι με γνώση των συνομιλιών δήλωσαν ότι η Χαμάς ζήτησε από τους μεσολαβητές οι διαπραγματεύσεις για τον αφοπλισμό να προχωρήσουν μόνο αφού το Ισραήλ εφαρμόσει πλήρως την πρώτη φάση του σχεδίου, που προβλέπει πλήρη εκεχειρία.
Απειλές νέων επιχειρήσεων και ανθρωπιστική ανακούφιση
Ισραηλινοί αξιωματικοί δήλωσαν ότι προετοιμάζονται για νέες ευρείας κλίμακας επιχειρήσεις στη Γάζα, αν η Χαμάς δεν παραδώσει τα όπλα της. Και οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται ότι παραβιάζουν τη συμφωνία εκεχειρίας.
Σε θετικό σημείο, ο ΟΗΕ ανακοίνωσε σήμερα την επαναλειτουργία του συνοριακού περάσματος Ζικίμ στο βόρειο τμήμα της Γάζας. Ανθρωπιστικοί κομβόι μπόρεσαν να διέλθουν για πρώτη φορά από τις 28 Φεβρουαρίου και την έναρξη των αμερικανοϊσραηλινών πληγμάτων εναντίον του Ιράν. Ο εκπρόσωπος του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ ανέφερε ότι οι ισραηλινές αρχές άνοιξαν ξανά το σημείο διέλευσης για πρώτη φορά στις τελευταίες 40 ημέρες.
